onsdag 14 mars 2012

Engelska Skolan

Oj oj oj vilken resa. För ca fyra timmar sedan kom jag hem till mina fina barn. Lite sliten är jag, men allra mest riktigt riktigt glad. Jag har spenderat fem dagar i Vietnam med mina kompisar från together for charity. Först en dag som turist i Ho Chi Minh (HCM). En höjdar stad tycker jag. God mat, härliga byggnader och trevliga gubbar och gummor lite varstans. Sen bar det av till Mui Ne och Engelska Skolan. Mui Ne ligger ca fyra dödliga timmar från HCM. De kör som tokar, tutar, kör om och hoppas på det bästa. enligt guideboken är ända regeln som gäller i trafiken "störst går först". Det märktes. Hur som vi kom fram. Till en badort, med stark vind och stora vågor. Grymt surfställe, främst Kitesurfning. Själv hade jag glömt, badkläder, solglasögon och solkräm hemma. Blev till att investera.

Skolan är fantastisk. Vi fick delta i undervisningen. Vilket var hur kul som helst. Vi fick uppträda och sjunga Mamma Mia för dem. Jag njöt och visade alla danssteg jag kan.

De lär ut så mycket mer än bara engelska. De gör eleverna till bättre människor genom att visa dem respekt, ge dem utmaningar och utbilda dem i kamratskap. Många av barnen kommer ifrån tuffa förhållanden och flera var lite småkriminella innan. Nu hur mjuka som helst. De lär sig ta plats, genom att öva på att sjunga inför varandra. De laddar ned musik från Youtube och så sjunger de. Och det har kul. Så mycket skratt i klassrummet har jag aldrig varit med om. Fantastiskt ställe. En fritidsgård. Underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar