tisdag 27 mars 2012

Kvinnor o deras val

Läste en spännande artikel i dag på svd.se, "Vad håller vi kvinnor på med?". Den handlar om hur fega kvinnor är och att de inte vill/vågar göra karriär. En tysk kvinna har lackat på att kvinnor inte vill ta/tar chefsjobben. Tycker kvinnor är fega. Som chefsjobben ser ut idag, tycker jag det är klokt. Tror att vi i Skandinavien behöver hitta andra organisationsmodeller, där vi inte kör slut de som har ledande jobb.

För jag tror att det är svårt att blanda familjeliv och karriär, som organisationerna ser ut idag. I alla fall om vi ska må bra i slutändan. Fullt medveten om att jag inte hade sagt detta för fyra år sedan säger jag nu. Jag tror att man måste välja. Allt har sin tid. Jag som inte gillar att prioritera och välja har börjat välja bort saker, skulle så klart helst vilja att organisationerna ändras så det blir möjligt. Fast att välja bort saker är inte så dumt. Håller på och övar på att ta reda på vad jag verkligen vill och då också inte vill. Och det är en spännande resa, men ack så krävande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar