tisdag 10 juli 2012

9 timmar och 20 minuter kvar

Nu går det undan. Bara drygt nio timmar kvar av våra dryga tre år i Singapore. Det är helt enkelt dags för en summering av det här äventyret.

Saker som varit bra

  1. S födelse
  2. Haft en massa tid för barn och make = just nu en go familj. 
  3. Pärlan som gjort livet enkelt och smidigt och lagat SJUKT god mat. Utan henne inte alls lika go familj. 
  4. Alla resor. Så lyxigt. Så spännande. 
  5. Att barnen pratar två språk. Gillar verkligen att de har ett betydligt bättre uttal än mig. 
  6. Tid för komma på och genomföra egna projekt, som together och Personligt Ledarskap. 
  7. Jag har kommit på vad som är viktigt i mitt liv. Gjort klart min prioriteringsordning. Känns så BRA. 
Saker vi inte kommer sakna
  1. Läppsvetten - bara du rör på dig det minsta. 
  2. Duriandoften - blir fortfarande illamående. 
  3. Trängselheta kineser - i alla köer, måste de bara tränga sig. 
  4. Egobilister - blir galen på att man inte kramas i trafiken här. Alla kör och bryr sig inte om andra trafikanter. 
Ta hand om er alla och tack för att ni orkat läsa! Vi ses säkert igen! KRAM

5 kommentarer:

  1. Tack för att du velat delat med dig!
    funderar själv på att starta då vi nu verkligen har "landat", eller ja efter vi kommit hem från Kambodja så kan man väl säga att vi landat och ska bo på "riktigt"!

    Kramar Duppan

    SvaraRadera
  2. Hejsan Charlotte! Vi (jag och min man med 2 små pojkar) flyttar till Singapore i Oktober. Det ska bli såå roligt och jag ser jättemycket fram emot det. Jag undrar dock om du kan ge lite tips på 1. bra områden att bo i (gärna nära andra expats) samt 2. bra dagis till vår 2½ åring. Dessutom tips på hur jag kan lära känna andra expats relativt fort så det inte blir alltför ensamt? Hoppas att ni trivs här hemma i Sverige nu! Hälsningar Åsa

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa!!
    Vad härligt - tror verkligen att ni kommer få det bra!! Vi har stormtrivts.

    1. Det finns expats överallt. Bra kan vara att använda Monica Berglund som fastighetsmärklare, om ni inte har andra kontakter. Hon ör grym och vet var svenskar brukar trivas. Vi bodde på Caribbean och trivdes riktigt bra.
    2. Bra dagis tycker jag är Lock Road eller Raintree Kindergarten på Kheam Hock Rd.
    3. På onsdagar kl 10.00 är det sångstund i Svenska krykan, 300 Pasir Panjang rd. trevligt och soaialt. Bra sätt att träffa nya kompisar. Svenskar.
    Återkom om du undrar över ngt mer. Hjälper gärna till!! Lycka till!
    Charlotte

    SvaraRadera
  4. Hej Charlotte

    Tusen tack för din hjälp! Jag ska kontakta Monica. Dagisen ska jag kolla upp. Så viktigt att de små trivs... Hoppas ni trivs i Sverige!
    Åsa

    SvaraRadera
  5. Hej Charlotte!

    Ja nu är vi här i Singapore sedan dryga månaden och ja det kommer nog bli bra :-). Vi har dock inte riktigt kommit in i rutinerna ännu och jag funderar lite kring vad jag ska hitta på med barnen på dagarna. Jag ska absolut ta mig till svenska kyrkans barngrupp, men finns det ngt annat du kan rekommendera också?

    PS Nu fick du din vita jul :-). Är du från Sthlm? Du använder en del göteborgska uttryck :-) Trivs ni bra i Sverige eller är det svårt att återvända hem? Gott Nytt År /Åsa

    SvaraRadera