onsdag 8 december 2010

But why??

Som trebarnsmor, borde jag vid det här laget vara smartare. Smartare på att välja rätt. Borde ha lärt mig efter ett gäng skolkalas. Skolkalas där vi föräldrar ska bistå med mat och dryck till de små änglarna. Smartast är att välja dryck. Det ber man pärlan handla och sen så tar man det till skolan.

Absolut osmartast är att välja att baka MINCE PIEs. Denna lilla engelska julkaka som tydligen hör julen till. Fick ett infall att ta på mig detta bak. Varför vet jag inte. Mycket oklart det hela. Antagligen ett plötsligt behov av en rejäl utmaning.

Jag har aldrig ätit mince pies själv och blir inte så sugen heller. När jag frågat runt, verkar alla insatta (dvs aussies och britter...) tycka att dem är äckliga. När jag nu spenderat em med att läsa recept förstår jag varför dem tycker att kakan är äcklig. Tydligen är det ett pajskal fyllt med en massa torkade frukter kokade i njurtalg. Njurtalg låter det inte vedervärdigt?? Hittade bara ett vegetariskt njurtalg. Det gör mig mycket konfunderad. I vilken växt bor den njuren??

Tydligen ska det koka i flera dygn, frukterna och njurfettet. Jag är försent ute. Panik. Ska vara klart till på fredag. Tror att jag tar ett mycket moget beslut och bakar lite lussekatter i morgon istället. Borde vara enklare. Mycket enklare. Och absolut godare.

1 kommentar:

  1. Jag kan bara hålla med: but why?!?! Röstar helt klart på lussebullar. Vem vill ha äckligt njurtalg anyway?!?!

    SvaraRadera