lördag 8 januari 2011

I Tanameras fotspår

Under julhelgen har jag läst färdigt en helt fantastisk bok - Tanamera. Den handlar om Singapore på 30 - 50-talet. Följer en skön kille som är född med en rejäl guldsked i mun. Känns som en manlig Stolthet o Fördom. Jag blev kär och fast i boken. Kunde inte riktigt lämna den i från mig.

Jag fick lära mig så mycket viktiga saker. Som vad man ska dricka här. Man ska nämligen dricka, Stengha eller Pink Gin. Stengha är whiskey med sodavatten och Pink Gin är gin med angostura bitter. Jag har valt att satsa på Stengha. Känner på mig att det är min grej. Tror att det ska bli minst ett par om dagen.

Jag har börjat bra. Igår kom nämligen årets första besök. Våra semipolska vänner och med dem kändes Stengha mer än rätt. Så nu övar jag. Så jag ska klara att dricka själv när de åkt... Dekadent? Ja, men mest härligt!!

7 kommentarer:

  1. Tillbaka till framtiden, Whiskey och soda var nämligen vad som bjöds på kalas i Boråstrakten när Eriks far- och morföräldrar hade kalas....
    De var ju samtida med Tanameras händelseförlopp, ungdom i mellankrigstid eller hur?
    Eva

    SvaraRadera
  2. Dekadens ÄR härligt Charlotte :D

    SvaraRadera
  3. Eva - klart samtida och Sofia - håller med om att dekadent är härligt, men jag har lite svårt att acceptera det...

    SvaraRadera
  4. Duger det med Whiskey-Cola måntro? Modern soda, liksom. Om inte får vi köra whiskey-soda rakt av, man vänjer sig säkert.

    Ha det bra med polarna!

    SvaraRadera
  5. Lena, ska det stå så klart. Lean är jag inte.

    SvaraRadera
  6. Har nu kört whiskey och vatten utan bubblor och det funkar. Funkar faktiskt bättre än man kan tro! Sugen på en på fredag Leana (allt i ett...) KRAM

    SvaraRadera
  7. JAAAAA!!!!! Självklart. Måste börja på Tanamera först, annars är det inte riktigt på riktigt. Ikväll blir det Tanamera på flyget till Sudan.
    Kram!

    SvaraRadera