söndag 19 juni 2011

Att åka tåg och känslan att nästan vara singaporean

En av mina farbröder bor också i Singapore. Han gillar tåg sjukt mycket. Nästan lika mycket som O. Om ett par veckor kommer den centrala tågstationen i Singapore att läggas ned. Marken är för värdefull. Den singaporeanska staten vill bygga något dyrt där istället. Så det gällde att passa på att åka därifrån.

Min tågtokige farbror och jag tog därför klockan åtta imorse tåget till Malaysia, för att känna på hur det var att åka från den centrala gamla fina byggnaden. Det var ett litet svajjigt tåg. Det vinglade sig fram. Antagligen har ingen renoverat spåren på länge. Och det kändes vill jag lova. När vi kom till gränsstationen i Singapore kände vi att vi hade fått nog. Började längta hem igen. Efter en del lögner lyckades vi komma av tåget. Lögner om att mina barn inte var helt friska gjorde det möjligt och vi fick gå en bakväg, genom rökrummet, för att stanna i Singapore. Dock med en tullkille som ledsagare som höll ett stadigt tag om våra pass. Dem fick vi tillbaka när vi var åter i Singapore. 

De flesta singaporeaner gillar inte Malaysia. Tycker att det är läskigt och tjuvaktigt. Jag fick den känslan idag också. Känslan av att jag gärna slipper att bli rånad. Då blev jag en lögnare istället. Hoppas ni fattar vad jag försöker säga. Det är knappt jag själv förstår. Måste helt enkelt sova! God Natt!

Stationen utifrån

Och så innifrån

Onkelkonkel och tåget

Sätet i första klass som vi SÅ klart åkte ;-) 

PA Systemet matchade inte riktigt... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar