lördag 5 september 2009

Du är en tjuv!

Trotsålder är ju trots allt en mindre härlig ålder. Känns som den börjar ta fart nu för Gs del. Han har varit helt ok att hantera och manipulera tidigare (det har i alla fall gått ibland...), men nu när han inte får som han vill, då avfyrar han ett rejält tonartsförhöjt skrik. Som får den mest regida att ge upp, alla grannars rutor att skallra och mina trumhinnor att svida.

Det svåra är att hålla sig lugn och fortsätta att vara metodisk och fin i sin pedagogik under allt detta gastande. Tyvärr har jag upptäckt att O är den som får lida mest om jag skriker på G. För när jag blir arg och skriker (räcker dessvärre med att jag höjer rösten) på G tar han ut det på O genom att skrika saker som - "Sluta - du är en tjuv". Vart han har fått det i från är oklart, jag tror dock att Pippi har minst sagt ett finger med i det hela. För jag då inte minnas att jag har kallat honom för det!

Om jag håller mig lugn så är också G snällare med O. Synd bara att det är så svårt att vara lugn o pedagogisk. Undrar om det är ngn sorts naturlag att ta ut sin frustration på mindre (och svagare ?!?) individer.

Fotograf: F Nordenskjöld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar