torsdag 20 januari 2011

Vass kultur

Just idag är det Thaipusam-firande. Det sa inte mig så mycket för ett år sedan. Nu vet jag desto mer. Det är en hinuduisk-festival som firas så här års i ett dygn, årets första fullmåne. Troende ber om bikt och förlåtelse genom att plåga sig. Plåga sig iform av att sticka saker genom kroppen eller bära tunga saker. De flesta hade ställningar som den på bilden. Olika storlekar. Ju större plåga ju större mängd "intjänad goda meriter".

Förra året såg jag bara bilder i år var det dags för att spana med egna ögon. Tog med mig G och Es bror och babe som är på besök. Resan gick till de tempel där de som vill få välsignelse förberedde sig inför sin 4 km långa procession. Det tar hur lång tid som helst att få på dem ställningen. Vassa nålar skjuts in en och en. Såg rätt rejält läskigt ut. Jag fick allt lite ångest att jag tog dit min 4-åring. Men han verkade mest tycka att de spelade för högt på trummorna. Pinnarna in i kroppen berörde inte honom.

De som blöder sägs inte ha levt rätt inför. De ska nämligen fasta och be i 48 dagar.

Summering det var kul att se det. Det var läskigt. Men också mäktigt. Äntligen lite kultur för mig. Dock en vass sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar